reede, 8. mai 2009

Püha Jüri & pühaduserüvetus

Georgi-lindikeste le(h)vitamise mood, mis sai aastal 2005 alguse Moskvast ning saavutas 2008 välisvenelaste toel üleilmse ulatuse, on viimaks mõnes nende rahvuskaaslases hakanud tülgastust tekitama.


ESIMESED MÄRGID — AD20008 tekkinud veebikülg Georgi lindi kaitseks kutsub üles selle arutut levi piirama ja kogub sel otstarbel toetust. Üleskutse sõnastajate arust pole Georgi-lint…
… Lihtsalt riideriba, mida võiks aktsiooni korraldajate meeletul tahtel uisapäisa sõiduki antenni külge siduda. Georgi lindist on sajanditega saanud vene sõjaväljade sangarluse sümbol (...) panus autasule, mille paljud vahetasid elu vastu. Me nõuame "Georgi lindikese" aktsiooni ja legendaarsete Georgi-värvide rüvetamise lõpetamist.
Pühale Jürile kui Moskoovia vapipühakule aastal 1769 Katariina II poolt pühendatud ning hiljem eri ajastuil veel 3 aumärgile lisatud oranži-mustatriibulise ordenipaela imbumine vene popkultuuri, meelelahutus-ärisse ja tänavamelu räpakusse (sh käimla-disaini vt kõrvalfoto allosa) äratab mõistetavat protesti. Arvatagi on üleskutsel vastustajaid, nii et on puhkenud väike psühholoogiline sõda, mida ilmestavad veebis levitatavad plakatid (suurendamiseks vajuta pildile)
Samas on Georgi-lindi pühaduse kaitsjad löömas kiilu Kremli lähikonna üritusse, sest lindikesteaktsioon on mõningail andmeil üks Venemaa salateenistuste nn aktiivmeetmeid… Niisugusena pälvis see mullu ka Kapo tähelepanu. Pealegi seisab Georgi-paela hulgi-import ühe punktina aprillimässu korraldajate kriminaalsüüdistuses.

Georgi-lindikeste levimootoriks on agentuur RIA Novosti (endine APN, kunagise KGB variagentuur), mis pakub jätkuvalt kõigile soovijaile levitamiseks kõnealuse aktsiooni veebiloosungeid, mille paatos on, muide, Eesti-vastane.

Argumentidena lindilevituse jätkamise vastu on esitatud kainestava mõjuga pildikesi otse vene elust. Georgi-lindikesi on jäädvustatud ülemeelikute rõiva- ja kehamanustena, rentsliporri või pudulojuste heidetuna jms frivoolsevõitu oludes.

Georgi-lindikese sekularisatsiooni — et mitte öelda rüveduse — määra näitab ka moodne vene kõnekäänd: Georgi-lindikene autol kuulutab kevadet ja selle eemaldamine autolt — sügise algust.

* * *

PÜHA JÜRI oli Rooma usupöördunu tribuun/vangivalvur, kes II sajandil pKr sai hakkama…
  • ⒜ legendi järgi inimsööjast metselaja hävitamisega Väike-Aasias Selena linna lähedal, mistap kohalik elanikkond tänutähe märgiks…
  • ⒝ esoteerilise pärandi järgi lasi vangistusest vabaks ristiusulise neiu, kuna suutis endas tappa lohe (loe: kurjuse) ehk…
  • … pöördus ristiusku.
Pühakut peetakse praegugi Portugali ja Inglismaa patrooniks. Venemaa sovetiaegseile aumärkidele Püha Georgiuse ordenilinti manustades püüdsid meeleheitel kommunistid pühitseda oma rolli II ilmasõjas. Aastal 2005 taas käsilevõetu järelmid tõestavad kommude algatuse edukust ka postsovetlikes oludes. Ent samavõrra tõestati, kuivõrd lihtsalt saab sakraalsümbolit labastata populariseerimisega või seda massikultuuri osaks muutes.

Tasub korrata end venelaseks lugeva õigusteadlase, Eesti poliitiku Igor Gräzini sõnu tema aprillimässu aegsest veebipäeviku-kandest:
“On lõppenud legend pronksmehe kaitsjate austusest langenute vastu, isegi hinnangutest II maailmasõja tagajärgedele ja… tänapäeva Euroopale. Selle alt on koorunud inetu tibu: kriminaalpolitsei poolt veel tabamata kriminaalsete jõukude ussipesa. Venelasena on mul kahju, et organiseeritud kriminaalse jõugu sümboliks on saanud igale venelasele püha Georgi-ordeni triibuline lindike.”

LEGEND JA TRAVESTIA. Legend võib elada pikki sajandeid, aga ajalugu õpetab, et tema atribuudid võivad langeda kurivaimse pilastuse ohvriks. Nii on ka lohetapja triibud saanud kui suisa mitte metsalise pärisosaks, siis põllukahjurist koloraado mardika tunnuseks. 

* * *


Ex-нашист Aleksandr Nevzorov koloraado-lindikesest, patriotismist ja Krimmi hõivamisest

Publitsist Nevzorov nimetab seda ordenilinti kartulimardika värvikombinatsiooni järgi koloraadoks ja tuletab meelde, et II maailmasõja ajal evitasid selle kõigepealt hoopis vlassovlased (ROA) ja venelastega mehitatud SS-üksused.

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Öise vahtkonna (ND) ind jagada nn Georgi linte on kiiduväärt. See ordenilint on peale vene rahvusluse ka meie oma, eestlaste patriootlik sümbol. Eestis on olnud tublisti üle 70 ohvitseri, kes oma kangelastegude eest selle autasu saanud. Neist vähemalt 27 kuulus ka Eesti väkke, neist nii mõnigi (nt kapten Anton Irw) langes Vabadussõjas. Georgi ristiga oli autasustatud ka kindral Johann Laidoner.

Eesti Vabariik tunnustas Vene keisririigis kehtinud Georgi ordeni statuuti, sellest tulenevalt taotles nt kapten Eduard-Richard Villmann aastal 1919 Eesti Vabariigi sõjaministrilt alampolkovniku aukraadi ning sai ka.

Sovettide soov usurpeerida neile mittekuuluvat on üldtuntud, sestap võiks igal endast lugu pidav eestlane ja eestivenelane hoida Georgi lindikest nähtaval kohal kokkuseotult oma rahvusvärvidega, see sümbolite paar sobiks üksteist täiendama.

Lisaks kirjutas Alo Lõhmus: Georgi lint mälestab punase terrori ohvreid (http://euro.postimees.ee/080508/esileht/siseuudised/328946.php?georgi-lint-malestab-punase-terrori-ohvreid)

Anonüümne ütles ...

Rainer Kerge: Aprillist 2007 [tegelikult juba aastast 2004] näeb osa autode küljes herilase hoiatusmustriga linti. Mida see tähendab?

Mihhail Lotman: See on Georgi lint, signaliseerib [vene] impeeriumi-meelsusest. Aga kui küsida nende lindi kandjate käest, mida see tähendab, siis nad ütlevad, et see on suures sõja mälestamiseks.

(Vt Mihhail Lotmani intervjuu Rainer Kergele "Eesti keele oskus on Eesti-vaenulikule venelasele suur relv" Õhtuleht, 30. aprill 2011; ohtuleht.ee/424782 )